spelpausspelgransersjalvest
break
24 tim paus
pokercasinosports

Fotboll

Allmänt

Spel rättas baserat på 90 minuters speltid enligt domarna, inklusive tilläggstid. Såvida inget annat anges kommer inte förlängning och straffläggning att räknas.

När det gäller tvetydighet i fråga om det officiella resultatet från det styrande organet, kommer resultatet att fastställas med hjälp av information från oberoende källor.

Om en officiell match listar annan laginformation än den som listats på vår sajt (t.ex. avbytare, åldersgrupp, kön, etc.), kommer alla spel på berörda speltyper att annulleras. I alla andra fall kommer spel att gälla (inkl. där ett lagnamn listas utan att specificera termen 'XI' i namnet).

Data från Opta kommer att användas för att fastställa rättning av alla speltyper som innehåller viss statistik, t.ex. antal skott, offsider och tacklingar. Om denna information inte finns tillgänglig kommer en annan oberoende källa att användas.

Om någon ny information blir offentlig inom 72 timmar efter rättningen, kommer vi (med rimlighet) att antingen:

  • återinföra eller rätta om mot bakgrund av denna nya information; eller
  • vänta på ytterligare information innan vi bestämmer oss för att återinföra eller rätta om speltypen.

Spel på speltyper som rör antal händelser som inträffar, till exempel 'antal hörnor', rättas baserat på det antal som läggs och inte det antal som tilldelas. Detta gäller även händelser där tiden är av betydelse.

För matcher som är schemalagda för en annan matchtid än de vanliga 90 minuterna, rättas spel baserat på ordinarie tid, inkl. tilläggstid. Om en match spelas i ett ovanligt format (t.ex. tre eller fyra perioder) kommer alla spel på halvtid att annulleras.

Det finns en liten risk att vi av misstag erbjuder spel på något som inte kan inträffa. Vi har implementerat system för att förhindra att detta sker, men de få gånger det ändå gör det, kommer vi att annullera spelen i fråga (och återbetala relevanta insatser till kunder i enlighet med detta).

Avbrutna, annullerade och uppskjutna event

Om en match skjuts upp kommer alla spel som inte avgjorts att annulleras, förutsatt att matchen inte startar innan kl. 23.59 lokal tid på schemalagt datum (eller om vi inte tror att en match har startat vid sådan tidpunkt).

Om en match flyttas innan schemalagd avspark (till exempel på grund av TV-tider), räknas den inte som uppskjuten och alla spel gäller så länge den planerade tiden är inom 72 timmar från ordinarie tid för avspark.

Om en match startar men senare avbryts kommer alla ej avgjorda spel att annulleras, förutsatt att matchen inte spelas färdigt före kl. 23.59 lokal tid på schemalagt datum.

Ej startande, strukna och diskvalificerade

Om ett lag diskvalificeras eller tas bort från en liga eller turnering innan den startar, kommer alla spel som involverar det laget att annulleras.

Ändring av plats

Om platsen för en match inte är samma som på vår sajt kommer spel att gälla förutsatt att matchen inte har flyttats till motståndarens hemmaplan, då spel på den matchen annulleras. Men i stora internationella turneringar (t.ex. VM och EM) kommer alla spelplatser att räknas som neutrala. Om matchplatsen ändras, även om platsen ändras till ett annat land, gäller alla spel.

Videodomare (VAR)

Om VAR konsulteras kommer händelsen som ledde till detta att anses ha inträffat vid den faktiska tidpunkten då den inträffade (och inte den tid då beslutet fattades).

Om ett spel har rättats och på grund av ett efterföljande VAR-beslut visar att rättningen var felaktig, förbehåller vi oss rätten att ändra en sådan rättning (om VAR-beslutet fattades innan slutet av matchen eller annan tidsram för speltypen).

Spel som läggs mellan en incident som leder till en VAR-granskning och VAR-beslutet, kommer att annulleras såvida inte:

  • VAR-granskningen (och efterföljande beslut) inte ändrade det beslut som fattats av domarna på planen, eller
  • VAR-granskningen (och efterföljande beslut) ändrade beslutet som fattades av domarna på planen, men inte hade någon väsentlig betydelse för speltypen i fråga. Alla spel som inte påverkas av VAR-granskningen (och efterföljande beslut) kommer att gälla.

För att undvika alla tvivel kommer vi att betrakta VAR som att ha använts om detta är uppenbart av domarens gester (till exempel handgester eller att avbryta matchen för att själv granska incidenten) eller VAR-användning bekräftas av matchrapporten som utfärdas av det officiella styrande organ som ansvarar för tillsyn över matchen. Om det är oklart om VAR har använts på grund av att TV-sändning saknas och/eller motstridiga rapporter, kommer spel att rättas baserat på den information som samlas in från sändningsleverantörer och allmänt ansedda onlinekällor (med rimlighet).

Specifika speltyper

Vid spel på lag som gör flest mål, lag, som släpper in flest mål, mål i turneringen totalt, hattrick i turneringen totalt och stad med flest mål, räknas förlängning men inte straffläggning.

Tidpunkt för första mål

Första halvlek räknas som att den pågår 45 minuter, oavsett tilläggstid. För dessa speltyper täcker urvalet 0-10 minuter de första 10 minuterna av matchen, från 0.00 till precis innan klockan når 10.00. Samma princip gäller för vart och ett av de andra valen för den här speltypen.

Spel på multiplicerade hörnor

Dessa speltyper baseras på antalet hörnor i första halvlek multiplicerat med antalet hörnor i andra halvlek.

Spel på nedflyttning

Om ett lag flyttas ner från en liga på grund av att de slutade säsongen på nedflyttningsplats för den ligan, kommer spel på att det laget flyttas ner att rättas som vinnande spel.

Om ett lag diskvalificeras eller tas bort från ligan innan säsongen har startat kommer alla spel på den speltypen att annulleras (och en ny speltyp läggs sedan till).

Om ett lag diskvalificeras eller tas bort från ligan efter att säsongen har startat (eller om ett beslut fattas av relevant styrande organ under säsongen att laget ska diskvalificeras eller tas bort från ligan efter säsongens slut) kommer alla spel på det laget att annulleras.

För att undvika tveksamheter: om ett poängavdrag tillämpas på ett lag så att de slutar säsongen på nedflyttningsplats, kommer spel på att det laget flyttas ner att rättas som vinnande spel.

Spel på topp/botten

Alla lag måste slutföra alla sina ligamatcher för att spel på topp/botten ska gälla. Speltypen annulleras om ett eller flera lag inte slutför alla sina matcher av någon anledning. Matcher som avbryts men får ett officiellt resultat, anses vara slutförda och spel på denna speltyp gäller. Ändringar i tabellen efter att alla matcher har spelats färdigt kommer inte att påverka rättningen av denna speltyp.

För spel på topp/botten med handikapp, räknas inte målskillnad.

För topp/botten vid jul rättas spel baserat på ligaposition 25 december oavsett hur många matcher som spelats och uppskjutna/avbrutna matcher. För botten vid jul gäller att om ett lag diskvalificeras eller tas bort före 25 december, kommer alla spel att annulleras för den speltypen.

För bästa lag från en viss kontinent eller andra val (till exempel bästa sydamerikanska, europeiska eller afrikanska lag), kommer spel att rättas efter vilket lag som gick längst. Om två namngivna lag möter varandra i final eller match om tredje pris, kommer laget som vinner den matchen att räknas som det lag som gått längst. Regler för dött lopp tillämpas om två eller fler lag som har gått längst i en viss speltyp, åker ur turneringen i samma omgång.

Rätt resultat någon gång

Denna speltyp erbjuder spel på att valt resultat är korrekt någon gång under 90 minuter plus tilläggstid. Om en match är 0-0 efter 90 minuter och tilläggstid, kommer alla val att vara förlorande. Förlängning räknas inte.

Snabbspel (Quickbet)

Rättning baseras på tiden för eventet som tillhandahålls av vår dataleverantör (sådan leverantör väljs av oss efter eget godtycke).

Om inget av resultaten inträffar under perioden, rättas alla spel som förlorande.

För valet 'mål' anses ett mål ha gjorts det ögonblick hela bollen går över mållinjen innanför målstolparna, förutsatt att domaren godkänner målet. Om bollen till exempel helt korsar mållinjen men målet inte godkänns eftersom domaren blåser för något som hände innan dess, kommer ett mål inte att ha gjorts. Självmål räknas för denna speltyp.

För valet 'frispark' anses en frispark ha tilldelats när domare och/eller assisterande domare signalerar för något av följande: En direkt eller indirekt frispark som följer efter ett regelbrott eller en offside, men inte straffspark, hörna eller nedsläpp.

Direkt frispark för mål/skott: skott vid direkt frispark är alla försök som skapas direkt av frisparken.

För valet 'hörna' anses en hörna ha tilldelats när domare och/eller assisterande domare signalerar för hörna.

För valet 'inspark' anses en inspark ha tilldelats när den indikerades av domare och/eller assisterande domare. En spark från målvaktens händer eller en frispark som tas av målvakten räknas inte som en inspark.

För valet 'inkast' anses ett inkast ha tilldelats när domare och/eller assisterande domare signalerar för inkast.

Träff i målramen

Alla spel på träff i målramen kräver att bollen träffar någon del av stolpe eller ribba, vid ett försök mot motståndarens mål under aktivt spel. Skott som träffar ribba/stolpe på väg in i mål räknas. Skott som träffar målramen flera gånger (till exempel ribba och vänster stolpe) räknas bara som en träff. Träff i målramen räknas bara för anfallande lag (spelaren som utförde den sista handlingen), även om bollen i målramen kom från en försvarande spelare. Om bollen träffar målramen efter att domaren har stoppat spelet, räknas det inte.

Spel på förlängning

För spel på förlängning gäller spel i 30 minuter enligt domarna, plus tilläggstid. Straffläggning räknas dock inte. Spel rättas endast baserat på resultat under förlängning. För denna speltyp anses ställningen vara 0-0 när förlängningen börjar.

Alla matcher har över 0,5/1,5/2,5 mål

Om en eller flera matcher inte spelas, räknas de som non-runners, och de ursprungliga oddsen kommer att reduceras i enlighet med detta.

Antal mål totalt i liga, flera ligor eller turneringar

Om en match skjuts upp efter att speltypen har publicerats, kommer förväntade mål för den matchen att tas bort och en ny totalsumma skapas. Alla spel som läggs innan matchen sköts upp gäller, men rättas enligt den nya totalen.

Definitioner

En 'passning' ska innebära alla bollar som avsiktligt spelas från en spelare till en annan. Passningar inkluderar passningar i öppet spel, insparkar, hörnor och frisparkar som spelas som en passning, men inkluderar inte inlägg, utkast eller inkast.   

En offside tilldelas den spelare som döms vara i offsideposition då en frispark utdelas. Om två eller fler spelare är i offsideposition när passningen slås, kommer spelaren som är mest aktiv på bollen att vara den som räknas som offside.

En 'tackling' definieras som att spelaren har kontakt med bollen i en närkamp på marken, och lyckas ta bollen från motståndaren som hade den. Den tacklade spelaren måste vara tydlig bollinnehavare innan tacklingen.

En 'vunnen tackling' anses vara där tacklaren eller en av hans lagkamrater återtar bollen till följd av tacklingen eller att bollen går ut ur spel och är 'säker'. En 'förlorad tackling' är där någon tacklar, men bollen går till en motståndare. Båda anses vara lyckade tacklingar, men resultatet av tacklingen (vunnen eller förlorad) beror på var bollen tar vägen efter tacklingen.

Det är inte någon tackling när en spelare bryter en passning på något sätt.

'Missade tacklingar' är när en spelare försöker utmana om bollen men inte lyckas. Det beräknas genom att lägga ihop antalet regelbrott från tacklingar med antalet gånger en spelare blir bortdribblad (förlorad utmaning).

En 'rensning' är en defensiv handling där en spelare sparkar bollen bort från sitt eget mål utan någon avsedd mottagare.

En 'brytning' är när en spelare läser en motståndares passning och tar bollen genom att skära av linjen för den avsedda passningen.

En 'täckt passning' är när en spelare med alla medel försöker ta bort möjligheten för en motståndare att passa. Det liknar en brytning men utan att man behöver läsa passningen.

En 'täckning' är när en spelare blockerar ett skott på mål från en motståndare.

Ett 'skott på mål' definieras som alla försök att göra mål som:

  • Går in i mål, oavsett avsikt; eller
  • Är ett tydligt försök att göra mål och som hade gått i mål om inte målvakten räddat, eller som stoppas av en spelare som är sista man om inte målvakten kan rädda ('last line block').

Skott som går direkt i målramen räknas inte som skott på mål såvida inte bollen går in så att det blir mål. Skott som täcks av en spelare som inte är sista man räknas inte som skott på mål.

En 'assist' är den sista beröringen (passning, skottpass eller annan beröring) som leder till att mottagaren gör mål. Om den sista beröringen styrs av en motståndare får initiativtagaren endast assist om mottagaren anses skulle ha fått bollen även om styrningen inte hade ägt rum. Självmål, direkta frisparkar, mål direkt på hörnor och straffar ger inte några assist.

 

De allmänna reglerna för oddsspel gäller för alla speltyper som inte anges i dessa regler för specifika sporter.